MÁTRA BIKER SPORT CLUB

MBSC Summer Sports Camp

2023. július 22. 13:28 - SportDesign

Nyári Sporttábor a Mátrában

(HU) 2023 nyarán egyesületünk életében második alkalommal szervezünk kerékpáros, gyalogtúra és sporttábort a Mátrában a Kárpát-medencéből érkező gyermekek számára. A tábor alatt a gyerekek megismerkednek a Mátra történelmével, földrajzával, természeti szépségeivel. Hegyeken-völgyeken, patakokon, erdőkön keresztül bringázunk és túrázunk számos panoráma pontot érintve, ahonnan csodálatos a kilátás. Betekintést nyerünk az MVM Mátra Energia Zrt. működésébe, és a Mátra Sportegyesület Vízi Szakosztályának közreműködésével a vízi sportok világába, úgy mint a vitorlázás, szörf, sup és kajak. Előadást hallgatunk az újrahasznosításról, a fenntarthatóságról és a digitális fejlődésről. Élő gitárzene a tóparton! 8 aktív nap a természetben autó nélkül!

A Mátra Biker Sport Club (MBSC) non-profit sportegyesület az egészség, a kerékpársport és a természet szeretetét hirdeti 2009 óta. Fontos feladatunk a fiatalok utánpótlás-nevelése, oktatása, egészséges életre nevelése, a szenior korosztály számára a kerékpározás, mint egészségmegőrzés módjának a megismertetése. Fő céljaink: Legyen biztonságosabb és még több kerékpárút! Legyen az életmódunk aktív! Legyen öröm a sport! Legyen egészség! Egyesületünk küzd egy példamutató életformáért. Dolgozunk azért, hogy a Mátra régiót fizikailag aktívvá tegyük, ahol boldogabb és egészségesebb emberek élnek

...

(EN) In the summer of 2023, for the second time in our club's life, we organize a sports camp in the Mátra Mountains, Hungary for primary school children. During the camp, the children learn about the history, geography, and natural beauty of the Mátra Mountains. We go biking and hiking through mountains and valleys touching several panoramic points. We gain insights into the operation of MVM Mátra Energia Zrt. and, with the cooperation of the Water Department of the Mátra Sports Association, into the world of water sports such as sailing, surfing, stand-up paddle (SUP) boarding and kayaking. We have lectures on recycling, sustainability, and digitalism. Live guitar music at the lakeside! We spend 8 active and happy days in nature without cars!

The Mátra Biker Sport Club (MBSC) is a non-profit sports organization that has promoted the love of cycling, health & well-being and nature since 2009. Our mission is to educate the youth, teach them to reach a healthy life, and introduce cycling to maintain health and well-being for seniors. Our main goals are to make cycling safer and more popular, to make the lifestyle more active, to make sport a pleasure, and to make health a priority. Our club works for an exemplary lifestyle. We would like to make the region of the Mátra Mountains (North-East Hungary) physically active, where happier and healthier people live.

II. Mátra Biker kerékpáros és sporttábor a Mátra Biker Sport Club és a Rákóczi Szövetség közös szervezésében.

2023. július 9-16.

• Vasárnap érkeztünk meg a gyöngyösi Károly Róbert Campus Diákhoteljébe, ahol a Rákóczi Szövetségtől kaptunk ajándékokat (pólót, kalapot, táskát, vizespalackot). A Mátra Biker Sport Club elnöke, Dr. Záray László bemutatta az egyesületet, és azon tagjait, akik a hét folyamán folyamatosan velünk voltak. Vacsi után pihentünk, de voltak akik gyalog még felmentek a szállástól 5 km-re lévő Mátrafüredre is.

• Hétfőn reggeli után Szabó Gyula mindenkire személyre szabottan beállította a kerékpárokat és a kötelező fejvédőket. Szlovencsák Panka táborvezető ismertette a csoportos kerékpározás szabályait, és Sályi Ferenc vezetésével megkezdtük a kerékpáros túrát a Nagyrédei Kecskefarmra. Utunkon vegyesen hol aszfalton, hol mezőgazdasági dózerutakon tekertünk. A kecskefarm tulajdonosa málnaszörppel, különböző ízesítésű, nagyon finom kecskesajtokkal és friss házi pogácsával fogadott minket. Sánta Judit elmesélte a legelő klimatikus különlegességeit, a kecskesajt készítésének csínját-bínját és megsimogathattuk a kecskéket is. A frissítés után Gyöngyössolymos felé vettük az utunkat, de a hőségre való tekintettel megálltunk hűsölni több pataknál is. A pancsolás után délután megtekintettük a Gyöngyössolymos határában lévő Bábaköveket, ahol a babonás néphit szerint hajdanán itt égették el a boszorkányokat. Hétfőn 26 km-t tekertünk 250 m szintemelkedéssel. Vacsora után rögtönzött városnézést tartott az MBSC titkára, Jaros Zsolt az érdeklődőknek.

• Kedd reggel a Gyöngyösről induló kerékpárúton tekertünk fel Mátrafüredre a Harkály házhoz, ahol a Bükki Nemzeti Park Igazgatóságának előadója mesélt a Mátra kialakulásáról, élővilágáról és védendő természeti értékeiről. Többek között megtudtuk, hogy él orchidea a Mátrában is, és hogy miért a harkály a fák doktora. Az interaktív ökoturisztikai látogatóközpont elhagyása után Gyöngyössolymosra vettük az irányt, ahol a Nyilas pincészetben Babiczki László jóvoltából megismerhettük, hogyan készül a szőlőből bor, és a bor milyen folyamatokon megy keresztül, mire a palackokba kerül. Ebéd előtt a közel 800 éves, a Solymosy család által épített Szent Miklós püspök templomot tekintettük meg Csárdás László gyöngyössolymosi tanár úr kalauzolásában. A Nyilas pincészetben elfogyasztott ebéd után a Markazi-tó felé vettük az irányt. Az elkövetkező három napot a MVM Mátra Energia Zrt. Tóparti Pihenőbázisán töltöttük. Kedden így 25 km-t tekertünk 310 m szintemelkedéssel.

• Szerdán kerékpározás szempontjából lazább nap volt. Délelőtt a tó parti körúton tekertünk a festői elhelyezkedésű Markazra, ahol László Gyula jóvoltából a tojáspatkolás technikájával ismerkedtünk meg. A tárlatvezetés folyamán láttunk olyan tyúktojást, amin 144 patkó volt, de láttunk tojásból készült kápolnát illetve kovácsműhelyt is! Nagyon élveztük a bemutatót, amikor a tojáspatkoló mester előttünk helyezett fel egy tojásra egy patkót! Ezután a falu központjában található „Melegvizet” néztük meg, ahová régen az asszonyok jártak mosni, mivel a tó vize télen-nyáron egyaránt 16°C-os volt. Gyakran egyidejűleg 30-40 asszony lepte el fehérneműjével a nagy mosóköveket, közben folyt a duruzsolás, a véleménycsere. Innen a Szent István parkba tekertünk, ahol megtekintettük a Szent Korona emlékművet. A tavat megkerülve tértünk vissza a Pihenőházba, ahol délután a vízi sportoké volt a főszerep. Kajakot, SUPot, szörföt és vitorlás hajót is kipróbálhattunk az MSE vízi szakosztálya jóvoltából. Nagyon jól esett a melegben csobbani a tóban! Szerdán 9 km-t tekertünk 60 m szintemelkedéssel.

• Csütörtök délelőtt a Mátrai Erőművet tekintettük meg Dobos Ildikó kalauzolásával. A széntüzelésű erőművek közül ez a legnagyobb Magyarországon. Látogatói kisvasúttal beutaztuk az erőművet, megismertük, hogyan keletkezik a beérkező szénből villamos energia és milyen technológiai fejlesztéssel állítják elő majd az elektromos áramot a jövőben. Nagyon eltörpültünk a több mint 100 m magas Heller–Forgó-féle légkondenzációs hűtőberendezés tornyai mellett. Délután ismét a vízi sportoké volt a főszerep! Csütörtökön 6 km-t tekertünk 50 m szintkülönbséggel.

• Pénteken délelőtt kerékpárral elhagytuk a markazi bázisunkat és az abasári Aba Sámuel ásatások felé vettük az irányt. Az abasári Bolt-tetőn a XI. századi királyi központ maradványai találhatók, amely a magyar történelem legmeghatározóbb korszakának, az államalapítás korának egyedülálló emlékhelye. Az ásatáson Kazsu Attila Abasár polgármestere rögtönzött történelemóráján megismertük az ásatás legújabb fejleményeit, majd bejártuk az Aba királyi borospince rendszert. Innen utunk Mátrafüredre vezetett, ahol a Bene-patak völgyében hűsöltünk, majd a Máriácska kegyhely és a Rákóczi-forrás érintésével túráztunk fel szállásunkra, Sástóra. Vacsora után este egy rövid, de annál szebb, 4 km-es éjszakai túrával zártuk a napot. Pénteken 15 km-t tekertünk 70 m szintkülönbséggel, és 6 km-t gyalogtúráztunk.

• A szombati nap a gyalogtúrázásról szólt. Reggeli után Sástóról Mátraháza érintésével a sípályán felmentünk az ország legmagasabb pontjára, Kékestetőre. A TV-torony-kilátóból egyedülálló panorámával láttuk az Alföldet, a Tátra, a Bükk, a Pilis és a Börzsöny csúcsait. Délután egy kedves meghívásnak tettünk eleget, a frissen felújított, csodálatos panorámával rendelkező mátraházai Hotel Ózon menedzsmentje fogadott minket egy különleges, bőséges uzsonnára. Szemünk tátva maradt a frissen felújított szálloda látván. Ide bármikor visszajönnénk! A sástói Oxygen Adrenalin Parkban kipróbáltunk számos játékot, amelyek közül egyértelműen a bobozás vitte a prímet. Este tábortűz és kellemes gitárzene mellett búcsúztattuk a hetet. Szombaton 17 km-t túráztunk 660 m szintemelkedéssel.

• Vasárnap reggel felkészültünk a hazautazásra. 3 km túra le Mátrafüredre, majd 4 km kerékpárral Gyöngyössolymosra, onnan 3 km gyalogtúra Gyöngyösre a diákhotelbe. Egy pizza után élményekkel és barátságokkal gazdagodva utaztunk haza.

Köszönjük a tábor támogatóinak együttműködését!

• Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.
• MVM Mátra Energia Zrt.
• Kedvenc Kereskedőház Zrt.
• Detki Keksz Kft.
• Nyilas Birtok
• Neuzer Kft.

Website: tabor.mbsc.hu

European Sustainable Energy Week: sustainable-energy-week.ec.europa.eu/sustainable-energy-days/mbsc-summer-sports-camp